Sari la conținut

Fulgerul Danei

Pentru ca eu nu am avut noroc, am lasat-o pe Pitica sa incerce sa prinda fulgerele. A prins mai multe, dar asta este de exceptie. Bravo Pitic!

fulger

Update: Aveti aici si EXIF-ul pozei, pentru curiosi ;)

Update2: Pentru ca Maddy are dreptate, am sa va povesteasc mai jos cum se pot face aceste poze.

Dupa cum stiti fulgerele sunt destul de greu de fotografiat, dar nu imposibil. Pentru a le surprinde aveti nevoie de un aparat la care sa-i setati voi atat timpul de expunere cat si diafragma. Nu e obligatoriu sa aveti un DSLR sau cine stie ce alt aparat “destept” (Aici aveti niste fulgere surprinse cu o sapuniera)

In general eu am fotografiat fulgere doar noaptea asa ca am sa va povestesc despre aceste fulgere, cele pe ziua se pozeaza un pic diferit dar principiul este acelasi.

Cel mai usor, sa zicem, sunt de imortalizat fulgerele intr-un peisaj rural pentru ca acolo este mai putina lumina iar aparatul foto o sa capteze doar lumina fulgerelor nu si a mediului inconjurator.

Alegeti ISO 100, setati deschiderea diafragmei undeva intre F8 si F11 iar timpul de expunere cat mai mare, 30 – 60 de secunde si apasati pe declansator. Daca in acest timp aveti norocul de un fulger, doua sau mai multe in directia in care aveti indreptat aparatul sunteti norocosi. Faceti fotografiile incontinuu, cum ati facut una treceti la urmatoarea. E posibil sa aveti foarte multe cadre negre dar nu-i nici o problema. 2-3 fulgere surprinse intr-o furtuna e perfect.

Fulgerele se fotografiaza putin mai greu in mediul urban pentru ca aici avem mai multa lumina inconjuratoare. Mai o lumina de la vecinul, mai o lumina stradala… idea e ca in oras nu e bezna totala. Nu o sa mai puteti folosi expunerea de 30 – 60 secunde pentru ca poza voastra o sa fie foarte luminoasa, supraexpusa. Incercati sa micsorati timpul de expunere undeva la 5-8 secunde sau cat va permite lumina din zona in asa fel incat cadrele sa nu fie foarte luminoase.

Sfat: Nu tineti aparatul indreptat spre cer, fulgerele vor arata ciudat fara un “punct de sprijin”. Incercati pe cat posibil sa aveti si un peisaj cat mai frumos in poza, nu doar un fulger. Un fulger stingher nu spune mare lucru…

Focusarea incercati sa o faceti pe infinit, pe manual. Aparatul o sa focuseze foarte greu daca il puneti pe automat si atunci e posibil sa pierdeti cadre frumoase.

Ziua fulgerele se fotografiaza mai greu pentru ca lumina intra foarte mult in aparat si nu va permite un timp de expunere asa mare. Daca totusi vreti sa incercati folositi un filtru care sa va intunece imaginea, folositi o diafragma cat mai mica F22 sau mai mult…

Ti-a placut acest articol?
comentarii Facebook
30 comentarii
  1. Ciprian 14 May 2010 @ 00:15

    superb, bravos ….nu ai lasat si tu exifu sa vedem detaliile >:P

    Raspunde
  2. Itmadness 14 May 2010 @ 00:20

    Vrem detalii :)

    Raspunde
  3. sorin 14 May 2010 @ 00:21

    Foarte tare….Incredibil ce a mai fulgerat peste capitala. Multe trasnete…

    Raspunde
  4. criserb 14 May 2010 @ 00:34

    Am facut update pentru voi, am atasat si EXIF-ul ;)

    Raspunde
  5. Itmadness 14 May 2010 @ 00:36

    @Criserb , multumim:D

    Raspunde
  6. amzis 14 May 2010 @ 00:41

    frumos.si eu le-am vazut live prin buc.

    Raspunde
  7. SuZy 14 May 2010 @ 00:44

    Nah, pe aici a plouat de nu vedeam nimic in fata, n-am avut parte de fulgere :-<

    Raspunde
  8. A.Dragos 14 May 2010 @ 07:55

    Wow, felicitari Dana ! :) E absolut geniala poza, imi place tare mult ! :)

    Raspunde
  9. Alex Dima 14 May 2010 @ 08:36

    Foarte reusita fotografia. De cand astept si eu o furtuna pe aici :)

    Raspunde
  10. octavian 14 May 2010 @ 10:18

    Ti-am zis eu ca Dana e mai tare ca tine :) Felicitari!

    Raspunde
  11. Raluca 14 May 2010 @ 10:25

    Fff tare..unde era cand a facut poza??:D

    Raspunde
  12. Jnk 14 May 2010 @ 10:25

    Impresionanta fotografie! Foarte tare, felicitari!

    Raspunde
  13. criserb 14 May 2010 @ 10:26

    Dana e corespondentul meu de razboi, era la datorie, pe balcon :P

    Raspunde
  14. maddy 14 May 2010 @ 11:48

    impresionanta poza. ar fi util pentru restul sa dai detalii cum se poate prinde un fulger, mie mi se pare extraordinar sa surprinzi intr`o poza un eveniment care tine o fractiune de secunda.

    Raspunde
  15. criserb 14 May 2010 @ 13:21

    Maddy – as putea sa nu-ti indeplinesc dorinta? Vezi mai sus ;) Am explicat asa cum m-am priceput si eu.

    Raspunde
  16. Valy & Deima COFARU 14 May 2010 @ 13:29

    Dana – felicitari !
    Arata foarte bine, abia asteptam sa plecam la drum prin America cu inca doi fotografi si cameramani !

    Raspunde
  17. Ave 14 May 2010 @ 13:42

    Pot sa vin cu recomandarea ca in cazul fotografierii fulgerelor pe timp de zi sa nu duceti obiectivul la F22? Nu de alta, dar apar difractia si vignetarea si se duce pe apa sambetei frumusete de poza. Cel mai bine, cum spuneai si tu Cristi, e sa puneti mana pe un filtru ND (de densitate neutra) ceva mai opac – ND4, chiar ND8 – care sa permita timpi de expunere de 30 s si o diafragma de F8 – F11.

    Si cel mai bine ar fi sa aveti posibilitatea de a folosi un declansator extern pe aparat, astfel incat sa il folositi pe acesta (pe aparat adica) in modul “Bulb” – obturatorul sta deschis cat tine operatorul deshtu’ pe buton. Avantaje: 1. nu miscati aparatul; 2. nu aveti timp fix de expunere, deci puteti inchide expunerea dupa un fulger si apoi declansati imediat in asteptarea urmatorului.

    De mentionat, mai ales pentru utilizatorii de DSLR-uri, faptul ca incercarea de a fotografia fulgere este un consumator de baterii deosebit de vorace. Asa ca ar fi bine sa aveti o “rezerva energetica” suficienta, mai ales daca furtuna e mai lunga si daca temperatura ambianta e mai scazuta.

    Multumiri Danei pentru poza, e absolut magnifica! Ala e un singur fulger?!?!?

    Raspunde
  18. maddy 14 May 2010 @ 13:56

    multumesc de explicatie :)

    Raspunde
  19. criserb 14 May 2010 @ 16:43

    @Ave – Acele filtre ND nu mi-ar fi bune si pentru noapte in modul Bulb? Ma refer la situatiile urbane. Sa-mi inchida mai mult imaginea si sa pot face poze pe bulb, sa stea diafragma deschisa pana apare fulgerul dupa care o inchid… lucru care acum nu pot sa-l fac, poza ar fi supraexpusa.

    Si am auzit ca mai este o chestie pentru fotografierea fulgerelor. Un dispozitiv sensibil la lumina, care in momentul unui fulger declanseaza automat, e adevarat? sunt bune si chestiile alea la ceva?

    Raspunde
  20. Ave 14 May 2010 @ 19:55

    @criserb – sunt convins ca da; pana la urma asta e ratiunea de-a fi a filtrelor (sa reduca lumina :) ). Eu din pacate nu am bugetul necesar completarii trusei cu un ND (dar sper s-o fac in curand). Si da, pentru poze pe timp de zi filtrul ND e indispensabil.

    Despre dispozitivele de declansare pe baza luminii fulgerului – nu as pune mare baza pe ele. Motive ar fi urmatoarele:
    – durata prea mica a fulgerului comparativ cu timpul de raspuns al intregului lant (detector + aparat foto); desi acest timp de raspuns tot scade (cu cresterea performantelor aparatelor, eu unul inca nu cred ca sunt suficient de rapide pentru fulgere;
    – poti avea surprize de genul unor declansari accidentale datorate unor surse neintentionate (desi e destul de greu sa intalnesti o sursa comparabila cu un fulger, dar mai stii ce meserias se apuca sa sudeze pe ploaie? :))).

    Raspunde
  21. criserb 14 May 2010 @ 23:59

    @Ave – Daca ma uit eu unde trebuie nu sunt chiar asa de scumpe, incep de la vreo 50 ron. Am vazut si ca cel mai scum e vreo 200 ron, dar nu cred ca as avea totusi nevoie de asa ceva pentru a poza niste fulgere… zic si eu, daca imi poti explica care ar fi bun pentru mine as ramane recunoscator.

    M-am uitat cu ocazia asta si dupa cablu declansator, am gasit ceva in jur de 60 ron,aici. Crezi ca mi-ar fi ok, ca sincer nu ma pricep. Multumesc

    Raspunde
  22. sip 15 May 2010 @ 10:28

    Felicitari Dana poza este minunata !

    Raspunde
  23. A.Dragos 15 May 2010 @ 11:28

    @Criserb :
    Un cablu declansator e intotdeauna bun, sau o telecomanda, ca sa nu iasa fotografiile miscate datorita apasarii pe butonul de declansare. Tu insa ai Nikon, cauta softul Camera Control Pro 2 si vei putea lega aparatul la PC prin USB si vei putea declansa si face toate setarile de la calculator. Il vei putea programa sa declanseze in continuu cateva ore sua la distanta de cateva secunde. :)

    Raspunde
  24. Ave 15 May 2010 @ 16:21

    @criserb: da, alea sunt ok. Din pacate eu am un obiectiv de 72 mm, si o sa observi ca pretul filtrului creste proportional cu diametrul :D In principiu, filtrele mai scumpe sunt realizate prin niste procese mai complexe, cu mai multe straturi, cu depuneri de o calitate superioara (care nu se exfoliaza in timp) – deci daca intentionezi sa folosesti frecvent un asemenea filtru s-ar putea sa fie convenabil unul mai scump. Totusi, pentru inceput cred ca te poti “da” cu unul ieftin (din cele de 50 si ceva de lei), iar atunci cand observi ca ti-e util si cand tragi de el isi pierde proprietatile, te poti reorienta catre unul mai scump si – teoretic – mai bun.

    Referitor la declansator: este cam ceea ce-ti trebuie tie, din ce inteleg de acolo. Practic acest declansator iti “externalizeaza” butonul de pe aparat, fiind tot cu doua pozitii si avand in plus functia “Hold” (adica blochezi butonul in pozitia apasat), functie poate mai putin utila “vanatorilor de fulgere” dar cu siguranta FOARTE apreciata de astronomii care baga si o ora timp de expunere.

    @A.Dragos: cablul ala de care zice Cristi e mai mult decat ok. Chestia cu softul si laptopul / calculatorul care sa comande aparatul foto se preteaza in studio, ori el banui c-ar cumpara declansatorul pentru utilizarea pe teren. Sigur, cele doua nu se exclud, dar fiecare varianta are aplicabilitatea ei.

    Raspunde
  25. A.Dragos 16 May 2010 @ 11:35

    Ziceam de varianta cu softul pentru ca e cea mai comoda, programezi si declanseaza singur cat vrei. :))

    Raspunde
  26. criserb 16 May 2010 @ 11:59

    @Ave – Ai dreptate. Telecomanda e foarte buna pentru mobilitate. Nu o sa fac toate pozele de langa calculator :) O sa-mi iau una cat de curand, deocamdata e weekend si e inchis :P

    @Dragos – Mi-am instalat varianta demo (deocamdata) de la Capture Control Pro 2 si imi place. Are o singura “buba” de care chiar aveam nevoie pentru fulgere :( Nu stie bulb direct din soft. Trebuie sa apas butonul din aparat pentru asa ceva si chestia asta chiar nu e ok pentru ca se misca aparatul :(

    Raspunde
  27. Nikonisti 17 May 2010 @ 13:56

    De acord cu Ave. Pentru a fotografia un fulger ai nevoie in primul rand de timp lung declansator, daca este pe timp de zi ai nevoie de ND, dar daca este noaptea nu mai ai nevoie, iso cat mai mic, o diafragma 8-11 si timpi lungi 30″.

    Raspunde
  28. A.Dragos 17 May 2010 @ 22:31

    @Criserb : Da, asta e dezavantajul, nu poti bulb decat tinand degetul pe buton sau cu ajutorul unei telecomenzi. Uite, asta o am eu mi se pare destul de buna : http://www.f64.ro/micnova-mq-rc2-telecomanda-ir-pentru-nikon.html . :)

    Raspunde
  29. Pingback: Furtuna de joi

  30. Marius Moga 19 Jun 2010 @ 23:04

    Am mai invatat ceva azi :)Felicitari pentru poza si pentru felul in care ai descris metoda de fotografiere.

    Raspunde
Comentează și tu

Sfat: Inainte de a apasa butonul de mai jos asigura-te ca ai folosit un limbaj decent si ca nu te cheama “masina de spalat”, daca nu vrei ca vorbele tale sa ajunga in spam ;)